Bali/Brunei/Malaysia - skogstokig

3 dagar på nästan redande fot har nu klarats av. Efter ett par "mysiga" 10h på denpasars flygplats flög vi äntligen till det mytomspunna landet Brunei. Kontrasterna i det här landet är enorma och man med en lokal guide vi hade turen att stöta på så blev de väldigt tydliga samt ganska oroväckande. Brunei i sig är ganska värdelöst land för en äventyrslysten backpacker eller livsnjutare av västerländsk standard. Det finns totalt 30 hotell/boenden i hela landet för en utländsk. Alkohol är "förbjudet" pga religösa skäl, så den som letar nattliv bör emigrera (inte det att det inte går att festa utan vuxendricka, mer av skälet att det inte finns något nattliv) Brunei är ett av världens rikaste länder tack vare att sultanen är en av världens rikaste personer och han har stora oljetillgångar. Om man tittar sig runt är väll dock han den enda med ett par pesetas i fickan då resten av landet har inte sett en nybyggnation på kanske 30 år. Den heliga moskén har en kupol av rent guld, sultanens palats har ett tak av rent guld och nu bygger han även ett nytt palats bara ett pilbågsskott ifrån sitt gamla för han har fått för sig att det är lite trångt med 300rum och guldtak. Bandar seri began som huvudstaden heter har världens största "flytande" stad. Här bor 10.000 människor i trähus på pålar ute i floden, slänger sitt avfall i floden och skramlar pengar på det dom kan. Vi fick en flodtur av en som bor i byn (som för övrigt är 100m ifrån den heligaste moskén och 50m ifrån "downtown") som även kombinerades av en apsightesing, vi åkte en bra bit up för flodens mangroveträsk. Saydi som han heter förklarade att tidigare under dagen hade några stött på en 4m krokodil på platsen vi precis passerade, Malin blev genast osäker på om det här verkligen var en bra idé. Efter ett tag såg Saydi ett gäng apor, vi lirkade oss in bland mangroveträskets rötter lång in i skogen till vi hade dem över oss. Det var ett gäng sällsynta näsapor som var väldigt skygga så vi fick nog inte bästa bilderna på dem. Efter att vi kikat på apor och lirkat oss runt mangroveträsket (vi såg även en 1m stor ödla) så åkte vi tillbaka till Asiens Venedig. Vi lirkade oss runt bland pelarna och kikade in staden. Väl på torra land passade vi på att ge han en extra slant för turen för det var han värd, båtturen gjorde hela vår vistelse i Brunei och efter den kände vi oss ganska mätta på landet så vi gav oss vidare med färjan nästa morgon.

Färjan började med en taxiresa ifrån BSB till Muara port i Brunei, där tog vi  en färja till Labutan i Malaysia, det är en ö som är "Malaysias Åland" (händer inte ett sk*t och har tax-free), ifrån Labutan tog vi efter 4 timmar en färja till Kota Kinabalu på ca 4 timmar, det var som att resa i ett kylskåp, A/Cn stod säkert på 6 grader och trots att man kom ut i 30 grader när man kom fram så skaka man av kyla ett bra tag till.

Väl framme i KK så hade vi inget boende och ingen aning om vad vi ska göra för de kommande dagarna. Efter att försökt att tyda killen i turistinformationen i 30min pga hans knackliga engelska så gav vi upp och hittade ett starbucks där vi använde oss av vår tredje resekamrat Herr.Internet. Vi lyckades skaka fram lite information medan vi slurpa i oss en redig kaffe. Tillslut tog vi en liten promenix upp för gatan och hamnade på ett hostel, North Borneo Hostel, här stötte vi på ett par ifrån Frankrike som varit i Sabah (nordöstra delen av Borneo) i snart 30 dagar. De delade mer än gärna med sig av deras äventyr men även av tips på restaurang. Eftersom det kurrade lite i magsäcken så la vi benen på ryggen och löpte dit till el centro som restaurangen heter. Vi blev bra snopna när servitrisen började prata svenska med oss efter vår beställning, det visade sig att hon hade bott i Landskrona i 7 år och nu hade flyttat hem igen sen 3 år tillbaka. Hon tipsade om en jungeltrekking/camping en bit ifrån hennes hemby som vi blev genast intresserade av och bokade impulsivt efter ett glas rödvin och en gin&tonic. Så nu sitter vi här i sängen på vårat hostel och vet inte riktigt vad vi ger oss in på... Imorgon ska vi ta bussen 3 timmar in mot landet, taxi ytligare 1 timme för att avslutas till fot i 45 minuter in i skogen till våran madrass med myggnät mitt i djungeln där vi ska bo i 4 nätter med djungelns alla djur som grannar om nätterna och utforska skogen om dagarna. Önska oss lycka till!