Indonesien / Bali

Nu sitter vi här på Bali. Här är det lika fuktigt som det är varmt. Simon har lyckats fixat hudfärgen kokt kräfta efter en dag i solen utan solskydd. På dagen har det varit strålande sol och 36 grader i skuggan så här rör man sig inte fort. Ölpriset har åter igen intagit 8-10kr vilket vi utnyttjade perfekt under ett parasoll på stranden, varvat av att ge sig ut bland surfarna i vågorna.

På kvällarna blir det ett helt annat land, det åskar, blixtrar och spöregnar när solen har gått ner. Men det är ganska skönt att sitta ute på altanen då och titta på ljusshowen :)

Alla gator bekantas återigen av försäljare som ropar på en, och mopeder med surfbrädor. Men vi har erfarenheten nu att hantera både mopeder och försäljare så vi klarar oss bra!

Det var med viss sorg vi lämnade Singapore, men äventyret går vidare. Flygresan hit med KLM var som en upplevelse av västvärlden! Vi drack gott rödvin (4 småflaskor) och tittade på varsin film i våra bekväma flygstolar med bra ben och rump-utrymme. Det var en upplevelse :)

MBS bubbelpool

Mr Happy ifrån dunkin donughts

Singapore

Nu ligger vi i våra korgstolar uppe på taket igen och skriver med skylinen av Singapore som lyser upp bakgrunden.

Vi har precis ätit en buffé där man kunde plocka rätter ifrån:
Japanska köket (sushi/sashimi)
Glassbuffé
Chokladfontän
Med mera...
Har nog aldrig varit så här mätt på goda saker förut (kungskrabban, ålen, flanksteken och banankola-pajen fick en stjärna i kanten). Jag (Simon) kan ärligt erkänna att jag blev storslagen av buffémästaren Malin i bufféätartävlingen, Malin trodde jag skämtade när jag sa att ja började bli mätt efter 3e tallriken och bara skrattade, vilken kämpe hon är :)

Annars så har den här dagen bestått av att ligga raklång och sippa på barnförbjudna drycker, plaska i poolen och motionera svettlökarna i den extremt varma bubbelpoolen.

Men våran Singapore vistelse har inte enbart bestått av poolhäng och bufféer på 5-stjärniga hotell. Inför våran resa hit har vi hört historier ifrån den ena och den andra, alla har på något sätt smygförälskat sig i staden och landet, vilket framgår av deras berättelser och upplevelser. Vi kan bara hålla med om att det finns något speciellt med den här staden, det är en fin blandning av avslappnad, ledighet, lyx och mångsidighet. Vi har givetvis förälskat oss i den här takpoolen på Marina bay sands, men ifrån den lyxen så fastna vi väldigt mycket för de arabiska kvarteren med de fina små barerna och butikerna. Vi bodde de första 4 nätterna i Little india, där vi fick uppleva hetsen av det indiska folket och deras kära shoppingcenter "Mustafa Center".

Våran första dag här så firade vi det kinesiska nyåret vilket inträffade den 18e feb i år, nu är det "year of the goat" och det firade vi med kineser, getstatyer och fyrverkeri nere i chinatown.

Våran andra dag så gick vi runt i downtown och kikade in i några utav de 106 shoppingcenter som den här staden har att erbjuda. Det vart en lång promenad som avslutades med massage och öl på hotellrummet.

På den tredje dagen var det dags, vi gav oss ut tidigt på morgonen (tidigt enligt Simon) till den konstgjorda ön Sentosa för att där gå på universal studios och åka karuseller. Där träffade vi härliga figurer som Shrek och jobbade oss igenom Jurassic Park med mera, bästa åkattraktionen var Transformers som bjöd på lite pirrande i de nedre regionerna.

Den fjärde dagen blev det att besöka den omtalade gatan "Orchard road" en ändlös gata full av shoppingcenter och butiker. Konsumtionen här är lika fascinerande som skrämmande och bjuder på enorma kontraster jämfört mot våra tidigare destinationer Vietnam och Kambodja. Det blev lite shopping såklart.

Givetvis har vi hunnit med att dricka ett par Singapore Sling på orginalbaren Longbar i hotellet Raffles. Där man fortfarande fick kasta hur mycket jordnötter man vill på golvet. Förr i tiden gjorde generalen detta för att ingen skulle kunna smyga sig på dem. Simon 26 blev plötsligt 6 år igen...

Och nu är vi här. Imorgon flyger vi vidare till syndernas ö Bali och där vidare till Gili-öarna för att inta solstolarna och "cheap beer" positionen.

2 dagar i Kambodja

Våran "Holiday in Cambodia" lider mot sitt slut. Vi har en dag kvar innan det är dags att flyga vidare mot Singapore där Tuk-tukförarnas visslanden kommer bli ett minne blott. Kambodja blev en positiv överraskning med både goda och dåliga sidor, innan vi åkte hit blev vi varnade av ett par för allt hemskt Kambodja hade, som tur var lyckades vi hoppa över allt sånt :)

Nu är vi tillbaka i Phnom Penh (huvudstaden) som vi ska flyga ifrån. Vi tog oss hit med nattbuss (variant "ligga ner" som den hette) bussen såg ut som ett vrak, kunde varit ifrån Vietnamkriget med lite stänk ny målarfärg gult på 80-talet. Bussen var dock helt okej och vi sov nästan igenom hela resan. Mycket tack vare att vi besökt Angkor wat och dess kringliggande tempel klockan 5 samma morgon.

Angkor var en spännande upplevelse. Vi gick upp som sagt innan 5 för att bli hämtade av våran tuktuk-chaufför som skulle köra oss och guida oss hela dagen. Vi gasar på i mörkret för att komma fram till en gammal stenbro som vi följer i ca 1km med ficklampor som hjälp. Väl framme vid soluppgångsfotografiområdet möts vi av kanske 2000 till morgonglada turister. Efter att jag blivit någorlunda ägd av Japanen bredvid mig med sitt stativ och systemkamera för flera tusen, i att ta kort så bestämmer vi oss för att ta våran 8megapixlar Canon och kila föra alla in i templet.
Angkor Wat vid gryningen.

Vi var inte de enda turisterna.

Södra ingången till Bayon, Simon står med  de goda gudarna.

Många fina detaljer på templen.

Elefant terrassen.

Ser ni den leende kvinnan mellan rötterna?

Naturens styrka.

Dagen slutade med att vi var ömma i fötterna efter att kikat på gammal sten och jungel samt brottats med turister i 8 timmar så vi tuktukade oss hem till vårat guesthouse och la oss i poolen resten av dagen.

Idag däremot har vi gått in i den mörkare historien av landet då vi besökt ett massgravs/avrättningsplats område som användes av Pol Potts och hans röda khmerer under 1975-79. Under dessa fyra år mördades 3 miljoner av den dåvarande 8 miljoner befolkningen, mer än en tredjedel. På platsen vi var idag avrättade man 300 personer per dag med hemska metoder. Vi gick runt med hörlurar där de berättade historien om det hela samtidigt som man var tvungen att parera och se upp var man tog sina steg så man inte gick på några skelett. Det var en hemsk men lärorik upplevelse.

Simon är redo för mörk historia.

En liten del utav utgrävningar, flera av massgravarna ligger orörda.

Nu ska vi se om vi kan sova inatt eller om man drömmer mardrömmar. Man får hoppas att man drömmer om semlorna som närmar sig om 4 dagar, det vore ju inte första gången i sånna fall ;)

30 mil på över 8 timmar!

Man kan ju tro att vi själva cyklade till Siem Reap på den tiden. Men så var inte fallet, det var bussen som tog sådan himla lång tid. Kan säga att det var den värsta bussresan, (hittills)! På dessa 30 mil så var det vägbyggen längst hela vägen och de sista 25 milen så var det kambodiansk karaoke på hög volym!

Vi har nu vart här i 2 dagar, det vi har gjort är att utforska staden till fots och cykel, ätit supergod sushi, haft sovmorgon och imorgon väntar Angkor Wat. Uppstigning sker innan solen går upp för att se den stiga upp bakom de mäktiga templen.

Kramen!

Sista kvällen på ön

Nu sitter vi på vår lilla terrass och lyssnar på ljudet från vågorna, skulle man göra en kanske 7 st lååånga kullerbyttor så skulle man hamna i havet. Simon ligger i hängmattan och läser, han har trivts bra i den där hängmattan ;). Imorgon börjar resandet igen, istället för att ta en nattbuss så väljer vi att ta en natt i Pnom Penh för att sedan på torsdag ta de sista 5 timmarna upp till Ankgor Wat för att beskåda tuffa, fina och mäktiga tempel som är byggda på 1100-talet.

Under den här veckan så har även Simon tänkt ut en liten vandring genom djungeln. Detta för att komma till den vackra vita stranden på andra sidan som är 7km. Det var rena rama träningspasset, tur att det fanns rep att hålla sig fast i i det branta partierna, ett tips är att inte ta flip-flopsen, för jag har nu skadat 4 tår av 10 möjliga! Men vi fick en väldigt vacker belöning, tyvärr så finns bara bilderna på kameran. Vägen tillbaka var ännu hemskare, för då skulle vi ju ta oss upp för vad som kändes som ett berg! Annars har dagarna beståt av att ta det lugnt, äta gott, läst massa böcker och slappat.

Hörs snart igen folket, ta hand om varandra! Kram!

Surprise

Vilken morgon, dagen startade med att en tupp letat sig upp på vårt "halm"-tak och bökade runt som det var ett trädgårdsland. Efter lite beslutsångest varesig man ville gå upp eller inte så skuttade vi upp ur sängen och gjorde oss redo för dagen. När vi slår upp våra dörrar till altanen ser vi till får fasa att storken varit förbi i natt, vi har blivit med ägg!

Nattens överraskning

Vi har inte så stor erfarenhet när det kommer att ta han om ägg så vi bäddar om det varsamt, lägger det i skuggan och beger oss ut för att käka frukost. När vi kommer tillbaka ifrån frukosten blev vi tvungna att ha ett ansvarsfullt samtal som nyblivna föräldrar och vi kommer fram till att vi blir tvungna att adoptera bort vårat kära hönsägg :(, det är med gråten i halsen vi lämnar över ägget till hotellets köksavdelning och vinkar hej då.

Vi var så tagna av dagens händelser att vi la oss och vilade på stranden resten av dagen. Annars så rör vi oss mest våra 10m ner till vattnet eller 15m till vattenhålet, där de redan ställt upp en kall öl innan man kommit fram till disken :)

Kvällens middag nyfångad utanför badstranden

"Storken"

Ö-liv

Såhär i efterhand när man sitter med ölen i handen och lyssnar på vågorna som slår in i sin bambusoffa, överproppad i kuddar, en liten lätt bris på 26-27 grader som smeker ansiktet så känns de 4 svettiga timmarna i minibussen och de utöver de 1,5 timmar nerpackad som en sill i lastrummet på en båt, väldigt långt borta och väldigt mycket njutning för den lilla uppoffringen man fick göra. Koh Rong är verkligen ett paradis, vita stränder på dagen och rosa stränder på kvällen. Tiden står stilla här, vattnet är lika varmt som luften och att ölen är lika billigt som vattnet är bara en bonus ;)

Vi har hittat oss en liten bungalow av typen basic som vi delar med en ödla som äter upp våra mygg, ifall det finns några. På dagen har vi badat, legat i solen, badat igen och ätit mat. På kvällen ligger vi i hammocken på verandan och läser böcker till det lilla ljus vi har och ljudet av vågorna. Vi har det bra kan vi meddela :)

Huvudgatan, finns bara sandgator här

Nytt land, nya äventyr.

Imorse när vi vaknade var vi i ett regnigt och kallt (15 grader) Hanoi. Men efter en 3 timmars flygning så kom vi ner till värmen i Phnom Penh, här är det dubbelt så varmt (34 grader). Så vi har satt oss på en takservering och dricker kall öl, ja tack till livet! :)

Äventyret bär vidare, Vietnam var helt klart ett land vi båda kan tänka oss att åka tillbaka till, som alla de andra turisterna vi mött så har vi alla känt oss väldigt v utan äl bemötta i landet. Vi kan gå kl 5 på natten mitt bland "bakgator" i huvudstaden att känna inte de minsta oroliga över huvudtaget. Dock om du är en snåljåp (dvs fransos, vilket vi har märkt) så kommer du ha en jobbig tid eftersom det är turistpriser/vietnamespriser som gäller i stort sätt var du än är, skillnaden är oftast mellan 5 till 20 kronor så egentligen är det inget att tjafsa om när det kommer till ett land där medelinkomsten ligger på 90:-/ månaden. Det är ett fint land med mycket kultur, fin natur och god mat (+ 60min massage för 50:-) så vi kommer nog tillbaka någon dag :)

Men nu blir det Kambodja för hela slanten!

Ha Long Bay cruise

Efter att sett hur vietnameserna utför sin morgongymnastik, alltifrån stretch, styrka och svänga på höfterna i alla olika vinklar så kom äntligen vår minibuss som tog oss ut till färjan för Ha Long Bay. Ute vid hamnen så var vi inte den enda båten som skulle ut och titta på de vackra sockertoppsbergen. Första dagen bjöd på en liten paddling och massa mat men när de startade karaoke så kröp vi ner till vårt rum och somnade väldigt snabbt till havets gung. Bästa natten på länge!

Dag två, nu var det dags att ta sig till Cat Ba Island. Det blev då ett sicksakande med en mindre nåt bland alla vackra öar, de är verkligen vackert här ute synd bara att solen inte ville vara med oss! Framme på ön så var vi ganska ensam och det har att göra med att det är vintersäsong här, men vår guide berättade att det är galet mycket folk här under sommaren och det kan vi förstå. Vi avslutade med en god och trevlig middag med några kanadensare som gav oss några tips inför Kambodja. Sista dagen på båten blev en fin färd genom öarna.

Stranden på Cat Ba Island.

Vietnams största flytande by, bor ca 700 människor bor här.

Nu så är vi tillbaka i mopedstaden Hanoi, här finns det nämligen 4 miljoner mopeder om vi minns rätt. Så det gäller att vara bestämd och visa att man ska gå över!

Imorgon onsdag blir det nya äventyr, då tar vi flyget till Kambodja :)

Kram på er där hemma i snön, kör försiktigt och var rädda om varnadra!

SaPa

Efter två rehabiliteringsdagar ifrån förkylning och andra västerländska virus så bestämde vi oss för att gå en guidad tur mellan tre byar med en lokalbo ifrån Hmong stammen. Turen avtog ifrån byn där vi bodde, ut genom den nordöstra dalen. Snabbt fick vi med oss tre små gummor varav en bar ett barn på ryggen, med oss.

De tre gummorna tyckte det var lite underligt att Malin inte tordes gå över de sönderfallna broarna i trä över ravinerna och floderna, så de höll henne i handen medan vi gick.

Givetvis halvvägs på turen så skulle gummorna gå hem, så då plockades varorna fram som vi skulle köpa. Vi var dock förberedda på detta och tog fram en liten bunt på ca 25kr och sa att det var allt vi hade med oss. Så vi fick tre små armband innan turen gick vidare.

Det var en jättefin tur, känslan av en helt annan värld där bland risfälten och människorna som levde i hyddor på bergskanten och alla barn som lekte med det dom fick tag i ute i naturen. Vi fick lära oss en hel del av våran guide samtidigt som vi fick lära henne engelska glosor :) Här uppe bland bergen ska man veta att det är kvinnorna som bestämmer, de gör allt medan männen inte har mycket att säga till om, de får va med sin ko!

Efter en veckas tid uppe i SaPa har alla försäljare lärt känna oss och hugger tag i alla andra nyanlända turister, så på fredagen blev det nattåg tillbaka.

Dagens tips: hur man sover på ett nattåg mellan Lao Cai och Hanoi i en kupé med "hard beds" (borde heta stonebed)?

Svar: ... Man gör det inte...
Tillslut somnar man förhoppningsvis av sömnbrist...

God natt!

Och på toppen av det hela började han som sover bredvid snarka som en gris med megafon... Hakuna matata